Online Eurokalkulačka:
SKK
SKK
EUR
EUR
Využite akcie, ktoré vám ponúkajú partneri portálu Globaldom.sk.

  Zobraziť všetky akcie

NAJNOVŠIE

Teleskopické Multi-krídlové brány.
Máte problémy s priestorom na odsuv Vašej brány ? Riešením je systém Telescopico multi-anta ...
Nové 4K IP kamery Dahua v rozlíšení 3840x2160 px.
Nové 4K IP kamery Dahua v rozlíšení 3840x2160 px. ...
Nové IP video vrátniky Dahua.
...

NÁHODNÉ

interiérové bezpečnostné dvere
Jedná sa o interiérové bezpečnostné plechové dvere s odhlučnenou výplňou. Produkt obsahuje ...
Sochy zvierat
Robíme sochy zvierat - z nášho atelieru pochádza napríklad socha orla vo Valčianskej doline, s...
Bezdrôtové príslušenstvo Came séria Rio.
Bezdrôtové príslušenstvo pozostáva z riadiacej elektroniky, fotobuniek, majáku a citlivého re...

PONUKA PRÁCE

PRÁCU PONÚKAJÚ

stavbyvedúci
Hľadáme pracovníka na pozíciu stavbyvedúci Platove podmienky dohodou po osobnom pohovore...
murár,obkladač
Hľadáme pracovníkov na pozíciu murár,obkladač Platové podmienky dohodou po osobnom pohovore ...
Pomocné pracovné sily
Na realizáciu Našich prác prijmeme: pomocné pracovné sily. požadujeme prax,spoľahlivosť,ochotu c...

  Zobraziť všetky ponuky


PRÁCU HĽADAJÚ

Maliar a iné stavebné práce
Ponúkam: maľovanie bytov a iných priestorov podľa mnohých vzorkovníkov farieb, stierkovanie, obklad...
Technické opravy v domácnosti - hodinový manžel
Služba hodinový manžel je všestranný opravár, vykonávam technické opravy v domácnosti, vodoinštalaté...
stavebne prace
sadrokarton obklad,dlažba,malovanie, zateplovanie,rekonštkcije....

  Zobraziť všetky ponuky

ANKETA

Akým spôsobom ste financovali Vaše bývanie?

v hotovosti
49 2713(32%)

hypotékou
35.5 1947(23%)

bývam v podnájme
34 1844(22%)

iným spôsobom
34 1870(22%)

Hlasovalo: 8374

STAVEBNÝ TRH

stavebný trh

Na výstavbu diaľnic najmä eurofondy a iné zdroje

 « späť na úvodnú stránku

BRATISLAVA 18. júna - Štyri stredopravicové strany SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd, rokujúce o vytvorení novej vládnej koalície, môžu v oblasti dopravy prehodnotiť využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromné zdroje by mali pri výstavbe diaľnic nahradiť najmä eurofondy, kombinované so štátnym rozpočtom a výnosmi zo štátnych dlhopisov.

Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený 1. balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Štát by mal počas 30 rokov totiž zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. za výstavbu a prevádzku severnej diaľnice predbežne 9,1 mld. eur. Uzavretý nie je ani 3. balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len 2. balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.

SDKÚ-DS, ktorá sa v budúcej vláde uchádza o post ministra dopravy (jeden z možných kandidátov Ivan Mikloš), chce pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest prednostne využívať európske fondy. Zdôvodňuje to tým, že tieto prostriedky na rozdiel od PPP projektov nebude musieť Slovensko splácať aj s vysokými úrokmi. Zdroje z eurofondov plánuje strana na čele s Mikulášom Dzurindom doplniť vydaním štátnych dlhopisov. Kupovať by ich mohli aj dôchodkové správcovské spoločnosti, čím by sa na výstavbu diaľnic použili peniaze sporiteľov v 2. pilieri.

Podľa SDKÚ-DS je v prvom rade treba dokončiť chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami. Rozbehnúť plánuje výstavbu R4 cez východné Slovensko od hranice s Poľskom po hranicu s Maďarskom, ako aj R2 z Trenčína cez Prievidzu do Žiaru nad Hronom. Urýchlene má byť postavený diaľničný obchvat Prešova a Banskej Bystrice a začať má stavba D4, nultého diaľničného obchvatu Bratislavy.

Podľa SaS by malo byť ročne postavených 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom náklady by predstavovali 2 % hrubého domáceho produktu. Aj strana Richarda Sulíka označuje za najvyššiu prioritu dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2014. Následne a čiastočne súbežne by mala začať výstavba D1 z Košíc do Michaloviec. Za dôležitú považuje aj výstavbu R2 Zvolen - Košice.

KDH je v doprave za dokončenie PPP projektov tak, aby v budúcnosti nebola neúnosne zaťažená dlhová služba. Strana Jána Figeľa navrhuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov so zreteľom na skúsenosti a výsledky už uskutočnených projektov. Za dôležité označuje výrazné posilnenie financovania cestnej, ale aj železničnej dopravnej infraštruktúry cez eurofondy.

Pokračovanie výstavby diaľnic s využitím nielen PPP projektov, ale aj európskych fondov presadzuje aj Most-Híd. PPP projekty považuje strana Bélu Bugára za rozumnú alternatívu finančného zabezpečenia výstavby infraštruktúry, avšak podmienky by mali prísne zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy. Samospráva by mala byť podľa Mostu-Híd zapojená do výstavby infraštruktúry menšieho rozsahu a štát by s ňou mohol spolupracovať na lokálnych PPP projektoch.

SITA


___
FOTO: SITA